top of page
  • Writer's pictureSara i Asmae

Victòria Galceran Gales

Data: 19/03/2016 Lloc: C/ Gran a Cal Cuscó

Transcripció: Asmae El Khoulati

Entrevistadores: Asmae El Khoulati i Sara López Gímenez

Duració: 20:26


Quants anys tenia quan va començar la guerra civil?

Jo tenia 12 anys quan va començar la guerra.


Recorda amb qui jugava? Un amic o amiga?

Anava al col·legi de les Monges, però totes les meves amigues ja estan mortes.


Recorda a què jugava?

Jugava a saltar a la corda i a la "xarranca".


Ens podria explicar algunes de les coses que menjava habitualment?

Normal un dia menjàvem escudella i l'endemà un tall de carn o de peix i els dijous menjàvem macarrons i els diumenges arròs. I els conills i pollastre els criàvem i els menjàvem.


Podien menjar regularment o hi havia dies que era complicat aconseguir els aliments?

A casa meva uns 4 mesos va fallar el menjar i havíem de fer cua. En aquella època es menjava molt malament.


Va haver de treballar quan era jove? Ens podria dir l'edat?

Sí, anava a cosir a una modista quan tenia 12 anys. Em donava 30 cèntims a la setmana.


Com t'assabentaves de les notícies?

Mai m'han agradat les notícies, però m'assabentava pels meus pares i els meus avis quan parlaven.


A quins llocs anava freqüentment?

No em recordo però, em sembla que no tenia ningun lloc, on anava freqüentment.


Tenia llocs on refugiar-se? On?

Quan van entrar els nacionals a Esparreguera, davant de la nostra casa hi havia una gruta no molt profunda i tot el veïnat, van anar dormir allà. Mai havia vist tants soldats en la meva vida.


Durant aquella poca en què pensava?

Pensava, anar a ballar i anar el cine, però no em deixaven, perquè hi anaven soldats i els meus pares eren molt estrictes.


Encara li persegueixen aquells records?

Sí, encara em persegueixen aquells records, va ser una etapa de la meva vida molt dura.


Quines coses li van marcar sobre la guerra?

Al cap de dos dies o tres, quan va començar la guerra, els soldats anaven a casa de les persones, i si era de dreta o anava a missa, agafaven els homes i els mataven a la carretera. A mi em va afectar molt.


Aquella època li va marcar molt al llarg de la seva vida?

Sí que em va marcar molt perquè quan veig les notícies a vegades penso a haver-hi si tornarem, tinc por encara la tinc dintre.


Quins sentiments sentia en aquella època? (por, tristesa, inquietud...)

Sí, tenia por, perquè tu no sabies si vindrien i et portarien. Un dia va passar un cotxe a la nit, i la meva mare es va aixecar del llit i va escoltar "Es este el que buscamos" "Si es este, no espera, a este le haremos trabajar de balde" I això li va salvar el meu pare, perquè venien a matar-lo a la carretera, gràcies a la persona que va dir "le haremos trabajar de balde". El meu pare va estar treballant tota la guerra, venent propaganda i no pagaven, tot els diners de la meva àvia es van gastar.


Recorda el dia que va ser bombardejada Esparreguera?

No vaig sentir la bomba, però em recordo que el següent dia, vaig sentir a la gent parlar, que havien tirat una bomba a Cal Pau. En aquella casa, van matar a dos fills a la carretera d'Olesa cap a Terrassa.


Coneix algú que hagués estat a la guerra?

Sí, el meu pare va estar a punt d'anar a la guerra, i un treballador va estar a la guerra.


Pensa que ha canviat alguna cosa?

Sí que ha canviat molt, però ara hi ha països que estan en guerra i això em recorda a aquella època.


Pensa que va madurar abans d'hora?

Sí, va canviar en algunes cases quan faltava l'home i va canviar tot.



Tropes nacionals travessant el llobregat tot i que sembli Vietnam.

 

"Sí, tenia por, perquè tu no sabies si vindrien i et portarien. Un dia va passar un cotxe a la nit,i la meva mare es va aixecar del llit i va escoltar "Es este el que buscamos" "Si es este, no espera, a este le haremos trabajar de balde" I això li va salvar el meu pare, perquè venien a matar-lo a la carretera, gràcies a la persona que va dir "le haremos trabajar de balde". El meu pare va estar treballant tota la guerra, venent propaganda i no pagaven, tot els diners de la meva àvia es van gastar."



16 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page